فضول باشی
فضول باشی

فضول باشی

۲۲۰ هزار سقط جنین در سال ۹۴/ غربالگرانی که از ترس تشخیص نادرست مجوز سقط می‌دهند

خبرگزاری فارس: ۲۲۰ هزار سقط جنین در سال ۹۴/ غربالگرانی که از ترس تشخیص نادرست مجوز سقط می‌دهند
حسین مروتی در نشست خبری اولین کنگره بین‌المللی سلامت باروری که امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: کاهش نرخ باروری مسئله‌ای است که هم‌اکنون به جز متخصصان داخلی، در عرصه بین‌الملل نیز متخصصان بر آن تأکید دارند و برخی از آنها اعتقاد دارند که کاهش نرخ باروری در ایران در تاریخ بشر بی‌نظیر است و از آن به عنوان یک کیس نادر یاد می‌کنند. باید این موضوع علت‌یابی شود و اگر علت این جریان را بررسی کنیم، می‌توانیم راهکاری را برای جلوگیری از بحرانی‌ترین شدن وضعیت پیدا کنیم.  

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم به صورت محوری به علت کاهش فرزندآوری بپردازیم، در یک کلمه فرهنگ تنظیم خانواده باعث کاهش فرزندآوری در جامعه شده است که 5 مؤلفه دارد، یکی از این مؤلفه‌ها بحث وعده فقر است، چرا که تاکنون به مردم القا شده است که اگر فرزند شما زیاد شود، دچار فقر می‌شوید و یک فرهنگ مادی‌گرایی صرف را ترویج کرده‌اند، این در حالی است که در قرآن آمده است که شیطان وعده فقر می‌دهد. هم‌اکنون شاهد هستیم به جای اینکه بسیاری از خانواده‌ها درآمد خود را صرف هزینه‌های ضروری کنند، دچار تجمل‌گرایی و اسراف‌گرایی شده‌اند.

این پژوهشگر جمعیتی افزود: نکته دوم، بحث فمنیسم است، ما شاهد هستیم انجمن تنظیم خانواده که شعبه‌ای از فدراسیون تنظیم خانواده است، کتاب‌های زیادی با مفهوم فمنیستی دارد که تاکنون ارتباط آن را با فرزنددار شدن متوجه نشده ایم، به عنوان مثال کتاب‌هایی مانند «خشونت علیه زنان» در این انجمن وجود دارد.

مروتی ادامه داد: مؤلفه سوم بحث فردگرایی است که نقطه ثقل این موضوع است. بسیاری از زنان و مردان برای اینکه فرزندآوری خود را به تأخیر بیندازند، می‌گویند ما فعلاً به دنبال پیشرفت و تحصیل هستیم و باید چند سال اول زندگی خود را خوش باشیم و به خود سختی ندهیم، بنابراین با گسترش فردگرایی، کم شدن فرزندگرایی در جامعه را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: اگر مقداری به شعار فرزند کمتر زندگی بهتر توجه کنیم، متوجه می‌شویم که این شعار مدت‌ها در گوش مردم خوانده شد به فردگرایی و خودخواهی مردم دامن زد، مؤلفه چجهارم ترویج فساد جنسیتی است چرا که از دور‌ه‌ای به بعد مطرح کردند که در عرصه جامعه باید در مورد مسائل جنسی صحبت شود و وسایل ممانعت از بارداری در ویترین داروخانه‌ها قرار گیرد و این موضوع را حتی در سخنرانی‌های خود نیز مطرح کردند و مؤلفه پنجم که تأثیرگذار در نرخ باروری بود، بهانه‌های بهداشتی و سلامتی است.

این پژوهشگر جمعیتی در مورد آمار سقط جنین در کشور گفت: اولین بار در سال 1377 وزارت بهداشت اعلام کرد 90 هزار سقط جنین در کشور انجام شده است که 10 هزار مورد به صورت قانونی انجام شده و 80 هزار مورد غیرقانونی بوده است. در سال 92 نیز اعلام شد که 256 هزار مورد سقط سالانه داریم که از این میان، تنها 6 هزار مورد قانونی است و 250 هزار مورد غیرقانونی انجام شده است.

وی ادامه داد: ما 18 هزار کشته تصادفات داریم و برای آن برنامه‌ریزی و فرهنگسازی می‌کنیم تا این تعداد را کاهش دهیم که البته کار بسیار خوبی است، اما برای 250 هزار سقط جنین و غیرقانونی، کاری انجام نمی‌دهیم.

مروتی افزود: در سال 94 آمار سقط جنین ها 220 هزار مورد اعلام شد که نسبت به دو سال گذشته خود کاهش داشته است.

وی ادامه داد: متأسفانه عزم جدی مقابله با سقط جنین در کشور وجود ندارد.

در ادامه این نشست، کبرا خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: گزارش‌های مکرری به ما رسیده است مبنی بر اینکه تحت عنوان غربالگری به تعدادی از مادران گفته می‌شود که باید بچه‌های خود را سقط کنید چرا که دارای مشکل هستند، اما ما مواردی را داشته‌ایم که به ما مراجعه کردند و گفتند علی‌رغم تأکیدات پزشکان، ما بچه‌های خود را سقط نکردیم و بچه سالم بوده است.

خزعلی افزود: از پزشکان دعوت کردیم تا در یک نشست به این موضوع بپردازند، آنها اعلام کردند به ما خبر رسیده است که اگر تشخیص‌تان درست نباشد و بچه‌ای که متولد می‌شود سالم نباشد، تمام هزینه‌های کل عمر این فرزند برعهده شماست. در این جلسه این مطرح شد و مشخص شد شایعه‌ای بیش نبوده است.

وی تصریح کرد: 90 درصد مادرانی که سقط جنین انجام می‌هند، در سن بالای 40 سال دچار افسردگی می‌شوند و ما تا چه حد به مادران باردار این آموزش را داده‌ایم که سقط جنین در حقیقت، قتل نفس است و مجازات‌هایی برای آن درنظر گرفته شده است.

در ادامه، محمدمهدی آخوندی رئیس انجمن جنین‌شناسی گفت: پزشکی قانونی از 5 سال پیش این کار را انجام داده است و این مجازات‌ها ابلاغ شده است، اما مکانیزم انجام کار مشکل دارد، اگر بتوانیم این مسیر را درست پیش ببریم، حداقل افرادی که مشکل دارند، در مسیر گناه نمی‌افتند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد