فضول باشی
فضول باشی

فضول باشی

'سلفی' خود را با دیگران مقایسه نکنید


یک پژوهش جدید که توسط کارشناسان آمریکایی و بریتانیایی انجام شده، هشدار می دهد که صرف اوقات زیاد برای دیدن عکس‌های دوستان روی شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک می‌تواند عدم اعتماد به نفس در دختران و زنان نسبت به اندام و ظاهر خود را تشدید کند

  براساس این پژوهش هر چقدر که زنان و دختران به "سلفی" یا تصاویر زنان دیگر روی شبکه های اجتماعی دقت کنند و اهمیت بدهند، به مرور برداشت منفی از خصوصیات ظاهری خود در آنها تشدید خواهد شد. این پژوهش همچنین نشان داده که برای اکثر زنان مقایسه خود با تصویر دوستان و آشنایانشان از مقایسه با تصویر ستاره ها و افراد سرشناس مهمتر و تاثیر گذارتر است.

این اولین پژوهشی است که به طور مشخص در مورد رابطه میان سپری کردن وقت روی شبکه های اجتماعی و تصور و برداشت منفی از خصوصیات ظاهری افراد انجام می شود. در مورد این موضوع شکی وجود ندارد که تمام رسانه های جمعی و به خصوص رسانه های دیجیتال مثل شبکه های اجتماعی روی درک و احساس افراد از مشخصات ظاهری آنها تاثیر می گذارد. ولی در مورد جزییات و اشکال این تاثیر گذاری هنوز شناخت و اطلاعات دقیقی در دست نیست.

زنان و دختران جوان به نسبت مردها وقت بیشتری را در شبکه های اجتماعی صرف کرده و عکس های بیشتری از خود را روی این رسانه ها منتشر می کنند.

پژوهشگران دانشگاههای اوهایو و آیوا در آمریکا و دانشگاه گلاسکو در اسکاتلند در مطالعات خود رفتار حدود ۹۰۰ دانشجوی دختر در آمریکا را بررسی کردند. در این مصاحبه ها و نظرسنجی ها از آنان در مورد نحوه استفاده از فیسبوک، مشخصات تغدیه و میزان ورزش و توجه آنها به مشخصات ظاهری خود سئوالاتی پرسیده شد.

"ظاهری غیرواقعی"

پژوهشگران دراین مطالعات که نتایج آن در یک کنفرانس علمی در شهر سیاتل ارائه شده است، متوجه شدند که بین نارسایی های تغذیه و نحوه کاربری از شبکه های اجتماعی ارتباط مستقیمی وجود ندارد. ولی آنها دریافتند که بین مدت زمانی که دختران روی شبکه های اجتماعی صرف می کنند با مقایسه منفی ظاهر خود با سایر افراد یک ارتباط مستقیم وجود دارد.

پتیا اکلر از پژوهشگران دانشگاه گلاسکو به بی بی سی گفت:"صرف اوقات زیاد روی شبکه فیسبوک ضرورتا با مشکلات و بیماریهای مربوط به تغذیه ارتباطی ندارد ولی ارتباط آن با تصور منفی افراد از مشخصات ظاهری خود را می توان به خوبی دید."

او افزود: "توجه بیش از حد به مشخصات ظاهری روی شبکه های اجتماعی می تواند از یک چنین حساسیت ها و مقایسه هایی با تصاویر رسانه های جمعی قدیمی خطرناک تر باشد. چون در شبکه های اجتماعی افراد خود را با دوستان وآشنایان خود مقایسه می کنند و نه با ستاره ها و افراد سرشناس که هیچ ارتباطی با آنها ندارند. با وجودیکه مقایسه کردن خود با دوستان و آشنایان درست به اندازه مقایسه خود با ستاره های مشهور یک نیاز وعادت غیر واقعی است اما به خاطر وجود آشنایی با این افراد تاثیر منفی آن به مراتب بیشتر از رسانه های قدیمی است."

"احساس هویت"

یک سخنگوی بنیاد خیریه "بیت" که در زمینه مقابله با اختلال و بیماریهای تغذیه در میان جوانان بریتانیایی فعالیت می کند، می گوید که مشخصات ظاهری و اندام افراد یک بخش مهم از احساس هویت آنها است و به خصوص در مورد جوانان نباید آن را خودنمایی های پوچ و بیهوده تلقی کرد.

به گفته این سخنگو توجه و نگرانی در مورد وزن و شکل اندام افراد اکنون به یکی از موضوعات مهم در فرهنگ روزمره مردم در سراسر جهان بدل شده است.

او در مصاحبه ای با بی بی سی افزود:" در سنین نوجوانی و جوانی که بدن و مشخصات ظاهری افراد در حال تغییر است، توجه به اندام، ظاهر و نحوه لباس پوشیدن ستاره های مشهور به یک فشار فرهنگی و روحی - روانی جدی بدل شده است. جوانان مرتب خود را با این نمادهای تبلیغاتی مقایسه کرده و هرگونه تفاوت در ظاهر خود را یک ضعف و کاستی بزرگ تلقی می کنند و از آن رنج می برند."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد