فضول باشی
فضول باشی

فضول باشی

خوردن هفت تا ده نوبت میوه و سبزی در روز خطر مرگ را تا ۴۲ درصد کاهش می‌دهد

محققان دانشگاه لندن کالج با مطالعه روی ۶۵۲۲۶ نفر در مدت هفت سال به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن هفت تا ده نوبت میوه و سبزی در روز خطر مرگ را تا ۴۲ درصد کاهش می‌دهد.
اما نظام بهداشت و درمان بریتانیا می‌گوید که قصد ندارد توصیه قبلیِ پنج نوبت در روز را تغییر دهد.
  پژوهشگران لندن کالج می‌گویند کسانی که بیشتر میوه و سبزی می خورند کمتر از بقیه در معرض خطر مرگ به علت هر نوع بیماری‌ و به ویژه مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سرطان قرار دارند.
بنابراین توصیه رسمی در مورد خوردن پنج نوبت میوه و سبزی در روز بهتر است به هفت تا ده نوبت افزایش یابد.
این تحقیق نشان می‌دهد که سبزی تازه بیش از میوه در پیشگیری از بیماری‌ها موثر است.
اما بر عکس، کمپوت و میوه‌ کنسروی نه تنها به کاهش خطر بیماری‌ها کمک نمی‌کند، بلکه احتمال آن را بالا می‌برند. آب میوه مضر نیست، اما سودمندی ندارد.
با اینحال برخی از متخصصان معتقدند که سایرِ عوامل سبک زندگی سالم مثل پرهیز از سیگار و الکل، در کاهش خطر مرگ تاثیر داشته و نمی‌توان آن را فقط به خوردن میوه و سبزی بیشتر ربط داد.
محققان دانشگاه لندن کالج می‌گویند آنها عوامل دیگر را هم در نظر داشته‌اند با اینحال به این نتیجه رسیده‌اند که میوه و سبزی بیشتر خطر مرگ را کم می‌کند.
دکتر ایین‌لولا ایه‌بده، سرپرست این گروه پژوهشی می‌گوید: "پیام اصلی این است که هرچه بیشتر میوه و سبزی بخورید خطر مرگ در سنی که هستید کمتر می‌شود."
اما پروفسور تام ساندرز، استاد کینگز کالج لندن می‌گوید این موضوع قبلا ثابت شده که کسانی که میوه و سبزی زیاد می‌خورند افرادی مسئول و تحصیل‌کرده هستند و درآمد بالاتری دارند، به همین دلیل هم کمتر در معرض بیماری قرار دارند.
"شما نمی‌توانید از این نوع اطلاعات به یک حکم موجه برسید که مردم چه باید بخورند."
کارشناسان دیگر هم توصیه برای خوردن هفت تا ده نوبت سبزی و میوه را غیرعملی دانسته و پرسیده‌اند چند درصد افراد جامعه می‌توانند هزینه چنین رژیمی را پرداخت کنند.
نظام بهداشت و درمان بریتانیا (NHS) اعلام کرده که توصیه رسمی خود را مبنی بر خوردن پنج تا ده نوبت میوه و سبزی در روز تغییر نمی‌دهد و ترجیح می‌دهد که افراد بیشتری را به خوردن میوه و سبزی راغب کند تا اینکه بر افزایش مصرف روزانه تمرکز کند.
دکتر الیسون تدسون از موسسه سلامت عمومی انگلیس می‌گوید این تحقیق "جالبی" است، اما وقتی توصیه همین "پنج بار در روز" را دو سوم افراد رعایت نمی‌کنند، تبلیغ برای افزایش مصرف روزانه کاری "شتابزده" به نظر می‌رسد: "مردم پیام ساده پنج بار در روز را می فهمند و ما ترجیح می دهیم آن را همین طور ساده نگه داریم."
خوردن پنج نوبت میوه و سبزی در روز (۵ ۸۰x گرم) توصیه سازمان بهداشت جهانی است و بر تنوع میوه‌ها و سبزی‌ها در هر نوبت تاکید شده است. سیب زمینی هم بدلیل نشاسته زیاد حساب نیست.
پروفسور سایمون کیپ‌ول، استاد دانشگاه لیورپول می‌گوید برای این که روزانه هفت نوبت میوه و سبزی را بتوان در تغذیه روزانه گنجاند، رژیم مدیترانه‌ای الگوی مناسبی است: "سالاد زیاد، زیتون زیاد، میوه زیاد، گوشت در موارد استثنایی."


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد